Jaja – (nie) takie straszne!

Jaja, dość niesłusznie, zostały oskarżone jako czynnik powodujący wzrost stężenia cholesterolu we krwi. Okazuje się, że codzienna konsumpcja jaj wcale nie będzie wpływać negatywnie na stan zdrowia. Spożycie 1-2 jaj dziennie poprawia profil lipidowy, powoduje wzrost stężenia dobrego cholesterolu (HDL) oraz spadek stężenia złego cholesterolu (LDL). Ponadto poprawia się zdolność antyoksydacyjna organizmu, czyli szybciej zwalczamy wolne rodniki, które przyspieszają starzenie się organizmu.
Występujące w jajach barwniki tj. luteina oraz zeaksantyna mogą również korzystnie wpływać na pamięć i koncentrację. Maja one silne właściwości przeciwutleniające, więc poza spowolnieniem procesów starzenia będą poprawiać funkcje poznawcze.
Jaja są prawdziwą skarbnicą składników odżywczych, zawiera praktycznie wszystkie witaminy (m.in. A,D, E, K, witaminy z grupy B) i składniki mineralne (m.in. żelazo, wapń, magnez)! Ich zła sława wynika z diety, która najczęściej towarzyszy wysokiemu spożyciu jaj. Jest to dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe (tłuste mięsa), produkty wysokoprzetworzone, słodycze (cukry proste), a uboga w warzywa, zdrowe tłuszcze (oleje roślinne, tłuste ryby), produkty pełnoziarniste. To właśnie nieprawidłowa dieta na co dzień sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia, miażdżycy, nadciśnienia, dlatego warto przyjrzeć się swojemu sposobowi odżywiania na co dzień.

Karolina Bartczak
Natural Diet- Poradnia Dietetyczna
Tel. 695 144 082, www.naturaldiet.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.