Matura, którą każdy zapamięta – rozmowa z wicedyrektorem II LO W. Hoffmannem

O wyjątkowych maturach, rekrutacji do szkół średnich i edukacji zdalnej rozmawiamy z wicedyrektorem II Liceum Ogólnokształcącego w Swarzędzu – Wojciechem Hoffmannem.

Adam Choryński: Jest pan kibicem piłkarskim, jak ja zresztą, pandemia mocno zaburzyła rozgrywki, ale to tylko jedna, pewnie mniej istotna dziedzina życia, która ucierpiała, problem dotknął również szkoły.

Wojciech Hoffmann: To bardzo istotna dziedzina życia! A tak na poważnie, rzeczywiście, rozgrywki piłkarskie zostały zawieszone, ale kształcenie i praca szkół zawieszona być nie może. Dlatego, choć w innych warunkach, funkcjonujemy dalej. Największym problemem nie jest jednak sama dezorganizacja pracy szkół, bo z tym sobie radzimy, a ogromne utrudnienia dla uczniów i ich rodziców, zwłaszcza w przypadku dzieci ze szkół podstawowych.

No właśnie, w jaki sposób pandemia dotknęła szkoły i uczniów?

Przede wszystkim zmiana sposobu pracy – nauczanie, od 12 marca nastąpiło zawieszenie zajęć dydaktycznych, a od 25 marca nauczanie odbywało się już w trybie zdalnym. Warto zauważyć, że nauczanie i nauka przez internet niesie ze sobą wiele trudności. Po pierwsze część kadry musiała w większym stopniu zaznajomić się z nowymi metodami. Po drugie, podobny problem napotkali uczniowie. O ile nauczyciele dostęp do sprzętu mają, to uczniowie już nie muszą. No dobrze, w skrajnych przypadkach byliśmy w stanie udostępnić komputery uczniom, by ci mogli korzystać z nauki zdalnej. Jednak łącza internetowego nie przekażemy w żaden sposób.

A zatem pojawia się szereg problemów nie tylko z przekazywaniem wiedzy, ale też z jej egzekwowaniem.

Tak, o ile w przypadku przedmiotów takich, jak historia, czy język polski, przekazywanie wiedzy poprzez zdalny kontakt z uczniem wychodzi całkiem nieźle, o tyle są przedmioty, gdzie nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu. Wyobraźmy sobie naukę geometrii, przedstawianie brył, czy też tłumaczenie uczniom czegoś przy tablicy. Matematyka, chemia i pewnie jeszcze inne przedmioty wręcz wymagają tej osobistej obecności. O wychowaniu fizycznym nawet nie wspominam. Choć trzeba przyznać, że wuefiści wykazują się sporą kreatywnością i tworzą filmiki, na których prezentują np. jak należy odbijać piłkę do siatkówki. Jednak w domu w tę siatkówkę się nie pogra.

A egzekwowanie wiedzy?

Z tym bywa trudno. Już samo egzekwowanie obecności jest niemal nierealne. No bo jak zmusić ucznia, by był podłączony do komputera? Już to sam przerabiałem kilka razy. A to się komuś internet zacina, a to siostra też musi mieć edukację zdalną. A nieobecności wpisać nie mogę. I jak tu teraz przeprowadzić sprawdzian?

Wyjątkowymi pechowcami są tegoroczni maturzyści.

Maturzyści, ale i uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych – oni też mają egzaminy i muszą przejść proces rekrutacji.

Jak pandemia wpłynęła na przygotowanie i egzaminy maturalne?

Wszystkim znana i najważniejsza zmiana to termin matur. Zamiast odbywać się w maju, egzamin dojrzałości opóźnił się o miesiąc. Klasy maturalne zakończyły zajęcia 24 kwietnia i do 8 czerwca uczniowie ostatnich klas byli w zasadzie pozostawieni sami sobie. Jasne, można powiedzieć, że dostali więcej czasu na przygotowania. Ale tylko ich tajemnicą jest, czy z tego czasu skorzystali. Inna rzecz, że taka przerwa może stanowić spory kłopot szczególnie dla uczniów zdających przedmioty ścisłe. Tutaj pewien reżim pracy, systematyczność są konieczne, a nawet odrobina rozluźnienia, zwłaszcza dla osób gorzej radzących sobie z przedmiotem, może mieć poważne konsekwencje. Dodam tylko, że my staraliśmy się wesprzeć maturzystów i organizowaliśmy konsultacje w szkole. Były one oczywiście dla chętnych i specjalnie dużo uczniów z nich nie skorzystało. Na dodatek były to osoby, które raczej nie mają problemów z danym przedmiotem, a jedynie walczą o lepszy wynik na maturze.

Sama matura w II LO Swarzędz, ale i poza nim, też ma inny przebieg.

Tak, ale ta zmiana to pewnie powód do radości dla wielu uczniów. Otóż nie ma w tym roku egzaminów ustnych. Są tylko egzaminy pisemne. Warto zaznaczyć, że pomimo utrudnionych przygotowań, poziom egzaminów maturalnych pozostał taki sam. Były one przygotowane jeszcze w lutym, gdy nikt o pandemii nie myślał, a uczniowie nawet piszą na arkuszach, na których jest nadrukowana majowa data.

To dobrze, czy źle, że nie ma egzaminów ustnych?

Z jednej strony można powiedzieć, że wyniki egzaminów ustnych i tak nie są brane pod uwagę przez uczelnie więc to żadna strata. Te bowiem biorą wyniki z pisemnej części, która w całym kraju jest taka sama, oceniana niezależnie, w oparciu o klucz. Można je zatem porównać – uczeń ze Swarzędza będzie tak samo traktowany przez uniwersytet, do którego składa dokumenty, jak uczeń, dajmy na to z Warszawy, z takim samym wynikiem. Z drugiej strony, to egzaminy ustne pozwalają autentycznie sprawdzić wiedzę ucznia. Wszak znajomość języka obcego obejmuje również mowę, a tej inaczej zweryfikować się nie da. Do tego wielu maturzystów w przyszłości czekają egzaminy ustne na studiach więc matura ustna może być swoistym przetarciem dla przyszłych studentów.

Trochę inaczej wygląda też sam egzamin.

Musieliśmy przygotować specjalny regulamin postępowania dotyczący organizacji i prowadzenia matur, by uwzględnić wytyczne przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, Ministerstwo Edukacji Narodowej, ale i Główny Inspektorat Sanitarny. Uczniowie muszą korzystać ze swoich przyborów, szkoła nie może zapewnić zdającym wody pitnej, konieczne jest zakrywanie ust i nosa, zachowanie odległości 1,5 metra.

Matura w II LO Swarzędz odbywała się w maseczkach? To musi być strasznie uciążliwe.

Na szczęście w trakcie pisania uczniowie mogli zdjąć maseczki. Musieli ją założyć, gdy podchodził do nich nauczyciel, by odpowiedzieć im na pytanie, gdy chcieli wyjść do łazienki lub gdy skończyli pracę z arkuszem i opuszczali salę. Bardziej frustrujące mogło być wpuszczanie do sali egzaminacyjnej. Ze względu na konieczność zachowania dystansu i zakaz grupowania się cała procedura zajęła niemal godzinę! Na pewno wszyscy będą pamiętać tegoroczną maturę.

To po takim gorącym okresie, przyda się trochę odpoczynku szkole.

Ale dyrekcja i część pracowników szkoły w tym roku wakacji w zasadzie mieć nie będzie. 15 czerwca to start rekrutacji do klas pierwszych. Uczniowie mogą składać dokumenty do 10 lipca. Mogą to robić w formie elektronicznej, ale też pocztą, czy za pośrednictwem skrzynki podawczej. Później czekamy na ogłoszenie wyników matur, co nastąpi 11 sierpnia, a dzień później ogłoszone zostaną wyniki rekrutacji. W międzyczasie musimy przygotować się do nowego roku szkolnego, który nie wiadomo czy znów nie będzie prowadzony w trybie zdalnym. Zaraz po początku roku szkolnego, 8 września zaczynają się egzaminy poprawkowe matur. Wyniki poprawek uczniowie dostaną 30 września.

Jakoś nie wyobrażam sobie inauguracji roku szkolnego zdalnie, zwłaszcza dla uczniów klas pierwszych.

Nikt z nas sobie nie wyobrażał takiej sytuacji. Choćby matur w czerwcu. A jednak tak się stało. Poczekajmy do września, na razie jest za wcześnie, by cokolwiek planować. Ministerstwo Edukacji będzie się musiało wypowiedzieć w sierpniu. Oby był to powrót do normalności, bez ryzyka dla zdrowia uczniów, ich rodziców, ale i kadry szkoły.

I tego Panu i wszystkim nauczycielom, uczniom i ich rodzicom życzę. Dziękuję bardzo za rozmowę.

Tegoroczna matura w II LO Swarzędz – przeczytaj tutaj.

Więcej aktualności z gminy Swarzędz i okolic znajdziecie TUTAJ.

Adam Choryński

Redaktor naczelny i wydawca Informatora Swarzędzkiego i portalu swarzedz24.pl, swarzędzanin od urodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *