Stacja kolejowa Kobylepole i Zieliniec – to będzie spore udogodnienie

Mowa o towarowej obwodnicy Poznania, na której miałyby być zlokalizowane między innymi stacja kolejowa Kobylepole i Zieliniec. Jeśli Komisja Europejska wysoko oceni projekt, to PKP dostanie potężne pieniądze na tę inwestycję. 

By projekt mógł zostać zrealizowany, Komisja Europejska musi go wysoko ocenić w ramach konkursu Connecting Europe Facility. W wypowiedzi dla wyborcza.pl Piotr Malepszak, specjalista w sprawach infrastruktury zauważa: – Na razie tych pieniędzy jeszcze nie ma. Te projekty muszą zostać dobrze ocenione, a rywalizują z innymi pomysłami z całej Unii. O wszystkim decydować będzie Komisja Europejska. Niemniej, trzeba odnotować, że pojawia się realna szansa na realizację planów, o których mówi się od przeszło 20 lat.

PKP ogłosiły przetargi na realizację różnych inwestycji na kwotę 6 mld zł, w tym również dotyczącej tak zwanej kolejowej obwodnicy Poznania. Jest to linia, w znacznej mierze wykorzystująca tory, po których jeżdżą pociągi towarowe. Odcinek liczy ponad 70 kilometrów, a łączyć ma punkty położone wokół Poznania. Przetarg został ogłoszony pomimo, że środki jeszcze nie zostały przyznane. Kolejarze chcą, by sektor budowlany miał szansę się przygotować. Należy upatrywać w tym przeczucia, że pieniądze na tę inwestycję będą przyznane.

Radosław Śledziński z PKP PLK w wypowiedzi dla wyborcza.pl zaznacza: – Szacunkowy koszt tej inwestycji to ok. 1,5 mld zł. Wszystko zależy od rozstrzygnięć przetargowych. Nie chcemy na dziś podawać konkretnych dat. Niemniej, jak podkreśla wyborcza.pl: „Nieoficjalnie kolejarze przyznają, że chcieliby do końca 2027 r. tę inwestycję zrealizować.”

Na trasie Kolejowej Ramy Poznania, czyli czegoś na kształt choćby tokijskiej Yamanote Line (przy zachowaniu wszelkich proporcji) miałoby powstać siedem nowych stacji: Poznań Suchy Las (na granicy gminy), Piątkowo (przy kampusie UAM), Naramowice (w okolicach ul. Naramowickiej), Koziegłowy (po zachodniej stronie ul. Gdyńskiej, w pobliżu oczyszczalni ścieków), Zieliniec (1 km od siedziby Volkswagena), Kobylepole (w rejonie ulicy o tej samej nazwie, blisko Swarzędza), Franowo (po północnej stronie obecnej stacji, przy pętli komunikacji miejskiej).

Na pewno stacja kolejowa Kobylepole i Zieliniec stanowiłyby ogromne ułatwienie dla wielu mieszkańców gminy Swarzędz. Dobre i szybkie połączenie kolejowe to świetna alternatywa dla codziennych dojazdów do Poznania, tym bardziej, jeśli dałoby się dotrzeć również do tych bardziej oddalonych punktów. Musimy zatem mocno trzymać kciuki za projekt w konkursie, by uzyskał finansowanie KE. A później już tylko uzbroić się w cierpliwość. Na pewno minimum 5 lat, do 2027 roku.

Więcej aktualności ze Swarzędza i okolic znajdziecie TUTAJ.

Stacja kolejowa Kobylepole i Zieliniec
Źródło: poznan.pl.

Adam Choryński

Redaktor naczelny i wydawca Informatora Swarzędzkiego i portalu swarzedz24.pl, swarzędzanin od urodzenia

2 thoughts on “Stacja kolejowa Kobylepole i Zieliniec – to będzie spore udogodnienie

  • 27 stycznia 2022 at 08:54
    Permalink

    Zgadzam się że stacja przesiadkowa winna powstać przy Ligowcu. Biorąc pod uwagę że w planach jest tam budowa Wyspy Wież to usprawniłoby to całą komunikację.

    Reply
  • 17 stycznia 2022 at 15:37
    Permalink

    Przy Ligowcu przystanek powinien być. Mnóstwo ludzi dojeżdżających od strony Gniezna mogło by się przesiadać

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *