Nordic walking – wprowadzenie

Nordic walking staje się coraz bardziej popularny w Europie, w tym i w Polsce. Dzieje się tak z kilku powodów: chodzenie z kijkami, jest to sport, który można uprawiać nawet w mieście, a co więcej nie wymaga od początkującej osoby dużych przygotowań

1. Chodzenie z kijkami, czyli nordic walking

Osoby uprawiające nordic walking wyglądają trochę, jakby brakowało im tylko nart i śniegu. Nie jest do końca tak. Kijki do nordic walking przypominają tylko kijki do nart, różnią się od nich przede wszystkim wagą i budową zakończeń. Technika chodzenia nordic walking także różni się od narciarstwa.

Czy nordic walking to po prostu chodzenie z kijkami? I tak, i nie. Na pewno jeśli chodzi o zaangażowanie mięśni, nordic walking jest dużo lepszy od zwykłego marszu. Poza tym, przy nordic walking należy najpierw opanować technikę chodzenia. No i przede wszystkim zakupić odpowiednio dobrane kijki do nordic walking.

2. Kijki do nordic walking

Jak wybrać kijki do nordic walking?

  • Przede wszystkim pamiętaj, aby nie były za ciężkie. Do wyboru jest sporo różnych modeli – na pewno dobierzesz odpowiednie kijki do chodzenia dla ciebie.
  • Po drugie, zwróć uwagę na rączki – czy odpowiada ci ich kształt, oraz czy specjalna rękawiczka pasuje ci do dłoni.
  • Zwróć także uwagę na zakończenia kijków. Powinny być ostre, aby dobrze wbijały się w podłoże. Jeśli maszerujemy po chodnikach – trzeba na nie nakładać gumowe nakładki, co pozwoli na wygodę podczas marszu po twardym terenie.
  • Pamiętaj, że kijki nordic walking to nie to samo co kijki tekkingowe (używane do marszów po trudnym terenie) ani kijki do nart. Odróżnisz je dzięki charakterystycznym “rękawiczkom” przymocowanym do rączek.
  • Długość kijków do nordic walking dopasowuje się w obuwiu, w którym będziemy ćwiczyć. Trzeba stanąć prosto i trzymając kijek, zgiąć rękę w łokciu pod kątem prostym, równolegle do podłoża, jeśli kijek stoi pionowo – to jest właśnie najlepsza długość kijków.

3. Technika nordic walking

Chodzenie z kijkami to nie do końca zwykłe chodzenie. Trzeba pamiętać o kilku rzeczach podczas marszu:

  • wyprostowana sylwetka,
  • wciągnięty brzuch,
  • wyprostowane łokcie,
  • kroki naturalnej długości, nie staramy się ich wydłużać,
  • najpierw stawiamy stopę na pięcie, wybijamy się z dużego palca,
  • odbijamy się od podłoża dzięki kijkom,
  • kąt wbicia kijka w podłoże to ok. 60 stopni.

Na początku może być trudno zachować odpowiednią pozycję. Jednak po jakimś czasie takie chodzenie z kijkami będzie przychodziło naturalnie. Ważne jest, aby na początku pilnować, czy idzie się w odpowiedni sposób.

4. Nordic walking sportem dla seniora

Nordic walking to wymarzony sport dla seniora. Nie wymaga on zbyt dużego obciążania organizmu. Idzie się w swoim tempie, co jest wyjątkową zaletą dla osób starszych. Aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu poprawia krążenie, działanie układu oddechowego, kondycję fizyczną i ogólne zdrowie. Nie inaczej jest z tym sportem dla seniora.

Inaczej niż przy zwykłym marszu, w nordic walking zaangażowane są także mięśnie górnej części ciała. Niektórzy wyliczają, że w marsz typu nordic walking angażuje się aż 90 proc. wszystkich mięśni.

Nordic walking to sport dla seniora także z innego powodu – na trening można wyjść ze znajomą osobą. Ten sport może więc wpływać także na życie towarzyskie seniora.

Co więcej, kijki do nordic walking zapobiegają nadwerężaniu stawów i pomagają utrzymać równowagę. Po kilku wyjściach na nordic walking, najlepiej ze znajomą osobą, senior poczuje się pełen energii i satysfakcji.

Za: abczdrowie.pl

 

https://www.youtube.com/watch?v=QH3_OqPTaNI

Print Friendly, PDF & Email