V miesiąc życia dziecka – materiał Anny Wojtyli, ambasadorki kampanii „Położna na medal”

Mamo to JA twój mały akrobata.

To JA twoje kilka kilogramów szczęścia.”

 

Czas biegnie nieubłaganie, codziennie twoje dziecko robi ogromne postępy.  Codziennie rosnę, jestem coraz bardziej ciekawy Świata – Mamo, Tato – zostańcie moim przewodnikiem w tej ekscytującej podróży.

Pięciomiesięczny maluszek bez trudu wkłada swoje stopy do buzi, z zaciekawieniem ogląda każdy palec u nogi. Pomaga również podczas przebierania – prostując rączki i podnosząc pupę w trakcie zakładania spodni. Większość maluchów na tym etapie jest już silnie przywiązanych do rodziców i do znajomych uśmiecha się po dłuższej chwili, gdy ci o to mocno zabiegają. W 5 miesiącu masz do czynienia z ciekawym życia i coraz więcej o nim wiedzącym małym człowiekiem.

Tak jak w poprzednich miesiącach, dziecko poznaje świat przez jeden z ważniejszych dla jego zmysłów – zmysł smaku, dlatego wszystko co wpadnie mu w łapki wkłada do buzi, smakuje. Warto podkreślić tu, że zanim obiekt pożądania zacznie badać języczkiem, ogląda go dokładnie z każdej strony i dotyka paluszkami, wciskając je we wszystkie możliwe otwory i zagłębienia. Pięciomiesięczne niemowlę potrafi już ocenić odległość danego przedmiotu od siebie i jego wielkość, dlatego łatwiej mu jest go uchwycić. Śmiało wyraża swoją wolę – wyciąga rączki, gdy chce by go wziąć, przytulić lub wędrować z nim po mieszkaniu.

Jest bacznym obserwatorem – taki mały z niego detektyw emocji.

Po mimice twarzy i tonie głosu potrafi rozpoznać twoje emocje – wie, kiedy jesteś smutna, a kiedy wesoła. Sam chętnie ćwiczy mięśnie twarzy, wykrzywiając ją w przeróżne minki, a przy tym wypróbowując coraz to nowe zbitki głoskowe.

Mamo, Tato ja już to umiem:

  • potrafi stabilnie trzymać główkę, posadzone i podparte pod pleckami: unosi się na przedramionach, odwraca głowę w kierunku bodźca zewnętrznego
  • pamiętaj, że dziecka nie należy sadzać – pilnujemy zasady NIC NA SIŁĘ. Trzymane na kolanach opiekuna, powinno mieć podparty nie tylko kręgosłup, ale również główkę
  • podczas leżenia na brzuszku podnosi się na wyprostowanych ramionach, opierając na podłożu otwarte dłonie. W takiej pozycji odwraca główkę na boki – wodzi za głosem, przedmiotem
  • ruchy nóg ograniczają się do kopania. Unosząc się do siadania, maluch podciąga nóżki do brzucha
  • chętnie leży na brzuchu
  • potrafi dość długo bawić się interesująca zabawką
  • skupia na rodzicu swój wzrok i z chęcią wpatruje się w wykonywane czynności przez opiekuna
  • zaczyna przewracać się z pleców na brzuch, wykonując to dość dynamicznie
  • niemowlę unoszone pod paszki, zaczyna opierać się na palcach, a nawet potrafi przez moment przyjąć ciężar ciała na cale stopy
  • przejawia wzrost umiejętności koncentracji uwagi: coraz dłużej bada różne przedmioty
  • sięga po duże przedmioty oburącz, natomiast mniejsze chwyta dłonią od strony małego palca. Uwielbia gnieść papier, chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki
  • zaczyna manipulować przedmiotami, obraca je w dłoniach, czasem przekłada z rączki do rączki, potrafi podnieść grzechotkę, która upadła w zasięgu jego ręki
  • skupia się bacznie na otoczeniu
  • umie odczytywać podstawowe emocje, tj. radość czy smutek na twarzach najbliższych osób, odróżnia głos przyjazny od głosu zagniewanego i odmiennie reaguje na uśmiech i na gniew
  • ma cztery sposoby komunikowania się: płacz, odgłosy, mimikę oraz gesty
  • uważnie śledzi przedmioty przesuwające się przed jego oczami
  • utrzymuje zabawkę w dłoni i koncentruje wzrok na innym przedmiocie
  • koncentruje wzrok na ustach mówiącej osoby dorosłej
  • dziecko 5-miesięczne, leżąc na brzuchu i odpychając się rękami lub nogami, naśladując dżdżownicę, jest w stanie przesunąć się kilka centymetrów do przodu lub do tyłu.
  • część dzieci już siada, gdy podciągnie się je za ręce, ale trzeba je jeszcze podtrzymywać lub podpierać im plecki
  • maluszkowi nie zamyka się buzia. Gada do siebie, do ciebie, do zabawek – oczywiście we własnym języku. Jest on jednak coraz bardziej skomplikowany i złożony, bogaty w nowe głoski i dźwięki. Choć dziecko głośno reaguje na widok ludzi, to jednak bezpiecznie czuje się tylko przy tobie
  • zaczyna samodzielnie wywoływać różne dźwięki, słucha wypowiedzi opiekunów
  • szuka źródła dźwięku przez odwrócenie głowy
  • wydaje różne odgłosy: piszczy, głośno pokrzykuje, grucha, powtarza samogłoski, imituje zasłyszane dźwięki
  • reaguje na swoje imię.

Rady dla rodziców:

  • Bawcie się w robienie “pa-pa” – to pomaga dziecku ćwiczyć rotację nadgarstka.
  • Pobudzaj w dziecku ochotę do pełzania, np. ustawiając zabawkę w odległości kilkunastu centymetrów od niego.
  • Pozwalaj, by dziecko, jeśli ma ochotę, piło z butelki lub kubka niekapka samo
  • Pięciomiesięczne niemowlę zaczyna interesować się zabawkami, chętnie sięga po grzechotki, dzwoniące piłeczki czy pluszowe przytulanki. Ciekawią go różne przedmioty codziennego użytku, które pod czujnym okiem opiekuna może oglądać i poznawać. Niemowlę staje się też coraz bardziej spostrzegawcze.

Czas 5 miesiąca to czas na dobry start w przyszłość – potrzebuję Cię Mamo, Tato – to mój czas z Wami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

%d bloggers like this: