Rozmawiali o budżecie gminy
17 listopada w sali Ośrodka Kultury w Swarzędzu odbyło się wspólne posiedzenie wszystkich komisji Rady Miejskiej. Przewodnicząca Rady Barbara Czachura zwołała je, aby omówić założenia przekazanego na jej ręce przez burmistrza projektu budżetu gminy na 2017.
W problematykę budżetu wprowadził zebranych burmistrz Marian Szkudlarek, który stwierdził, że po raz pierwszy budżet przekroczył kwotę 200 mln złotych co wynika ze zwiększenia wpływów z podatku dochodowego oraz stałego wzrostu liczby mieszkańców. Burmistrz Marian Szkudlarek podkreślił, że projekt budżetu nie przewiduje wzrostu podatków, a obniżony zostanie podatek rolny. Radnym przedstawiony zostanie również projekt uchwały obniżającej podatek od środków transportowych, co ma zachęcić firmy posiadające duże floty pojazdów do ich rejestrowania na terenie gminy. W roku 2017 z bezpłatnej komunikacji miejskiej korzystać będą również mogli zamieszkali na terenie gminy uczniowie i studenci. Tu wypada przypomnieć, że z bezpłatnej komunikacji korzystać będzie młodzież do ukończenia 24 roku życia i swarzędzcy seniorzy.
Ogólne zagadnienia dotyczące budżetu gminy przedstawił skarbnik Maciej Narłowski, który potwierdził dobrą kondycję finansową gminy i podkreślił, że przewidywany deficyt budżetowy jest całkowicie bezpieczny. Kierownik Referatu Inwestycji Bartłomiej Majchrzak przedstawił propozycję wydatków majątkowych w 2017 roki (s. 4)
Poniżej przedstawiamy Państwu ogólne informacje dotyczące projektu budżetu gminy na 2017 rok
W projekcie uchwały budżetowej Miasta i Gminy Swarzędz na 2017 rok zostały ustalone plany dochodów i wydatków budżetowych w następujących wysokościach:
- Dochody budżetowe w kwocie 224.349.761,09 zł, w tym
- dochody bieżące – 219.921.237,68 zł
- dochody majątkowe – 4.428.523,41 zł
2. Wydatki budżetowe w kwocie 234.891.511,09 zł , w tym:
- wydatki bieżące – 188.536.188,65 zł
- wydatki majątkowe – 46.355.322A4 zł
– zadania inwestycyjne jednoroczne realizowane w 2017 r.
– zadania inwestycyjne z WPF realizowane w 2017 r. – 44.958.739,00 zł (49 zadań)
- Budżet Obywatelski – 1.500.000 zł ( 8 zadań majątkowych)
- Fundusz Sołecki – 465.031,95:zł ( w tym. 18 zadań majątkowych na łączną kwotę 159.922,44 zł)
- Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podst. ustawy Prawo ochrony środowiska w 2017 roku – 400.000 zł
- Finansowanie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – 1.000.000 zł
- Deficyt budżetowy został ustalony w kwocie 10.541.750 zł
- Kwota przychodów w wysokości 20.000.000 zł
- Kwota rozchodów w wysokości 9.458.250 zł
- Kwota rezerwy w wysokości 1.892.215 zł, w tym: (suma rezerw < 5% wydatków)
- – ogólna w wysokości 1.274.430 zł (0,1 – 1 %)
- – celowa w wysokości 617.785 zł, w tym kryzysowa 785 zł ( nie mniejsza niż 0,5% wydatków pomniejszonych o wydatki .majątkowe, o wynagrodzenia i obsługę długu)
- Dotacje podmiotowe i celowe w łącznej kwocie 25.546.397,30 zł ( w tym: 19.542.734 zł -(placówki oświatowe; przedszkola, żłobki, gimnazjum EKOS)
- Poręczenia i gwarancje (na rzecz ZM „Puszcza Zielonka” i STBS) 3.417.017,56 zł
- Nieporęczane pożyczki (na rzecz ZM „Puszcza Zielonka”) 47.805.931,73 zł
- Zadłużenie na koniec roku 2017 r. wyniesie 66.101.749 zł
- Koszt obsługi zadłużenia – 2.605.100 zł
- Wskaźnik planowanej łącznej spłaty zobowiązań wg nowej ustawy wyniósł – 6,58 % przy dopuszczalnym wskaźniku spłaty zobowiązań określony wart. 243 nowej ustawy, (wskaźnik ustalany w oparciu o średnią arytmetyczną z 3 poprzednich lat) – 21,13 %
- Subwencja oświatowa z budżetu państwa – 36.243.043 zł
- Subwencja równoważąca z budżetu państwa – 277.613 zł
- Udział w podatku od os. fizycznych wynosi 37,89% tj. – 66.619.467 zł
- Udział w podatku od osób prawnych – 4.500.000 zł.
Dyskusję nad projektem budżetu radni będą prowadzić na posiedzeniach komisji od 22 do 28 listopada