Karta czy gotówka — co wybierają Polacy?
Innowacje technologiczne pojawiają się w praktycznie każdej dziedzinie życia. Rewolucja w tym zakresie widoczna jest również w sektorze finansowym i w sposobach płatności, które wybierane są przez Polaków. Coraz więcej osób decyduje się na wybór kart płatniczych, zamiast gotówki.
W Polsce coraz częściej płacimy bezgotówkowo
Polacy w sposobach płatności bezsprzecznie stawiają na swoją wygodę i komfort. Unikają noszenia gotówki i w większości miejsc płacą bezgotówkowo. W związku z tym, gdy idą do sklepu lub lokalu usługowego, oczekują, że na miejscu będzie terminal płatniczy. Jego brak może spotkać się nie tylko z niezadowoleniem. Coraz więcej osób w przypadku braku możliwości uregulowania należności kartą decyduje się na rezygnację z zakupu.
Z przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska SA badania wynika, że aż 41% respondentów płaci bezgotówkowo zawsze, gdy tylko ma taką możliwość*. Wykorzystują oni w tym celu nie tylko fizyczne karty debetowe lub kredytowe, ale także zegarki i smartfony. Z kolei 30% respondentów deklaruje, że dokonuje płatności bezgotówkowych minimum raz w tygodniu lub kilka razy w tygodniu*.
Podobny trend widoczny jest w badaniu, które przeprowadziła Fundacja Polska Bezgotówkowa 80% ankietowanych odpowiedziało, że aplikacje mobilne do płatności oraz karty płatnicze zapewniają im komfortowy dostęp do pieniędzy zawsze wtedy, kiedy tego potrzebują**. Aż 75% respondentów tego badania dodatkowo podkreśla, że możliwość korzystania z karty pozwala na swobodne i komfortowe podróżowanie po świecie**.
Powyższe dane jasno pokazują, że gotówka przestaje być głównym narzędziem wykorzystywanym do dokonywania transakcji finansowych w sklepach i w lokalach usługowych. Polacy wybierają wygodę, a korzystanie z terminala płatniczego bez wątpienia im ją zapewnia. Nie muszą szukać drobnych, aby zapłacić dokładną kwotę za zakupy, nie muszą również martwić się noszeniem gotówki przy sobie, co poprawia ich bezpieczeństwo.
Przedsiębiorstwa wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Polaków
Technologia dynamicznie się rozwija. Przedsiębiorcy powinni się do tego dostosować, aby móc wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Dlatego terminal płatniczy przenośny lub stacjonarny to obecnie element obowiązkowy w praktycznie każdej firmie, która zajmuje się obsługą klienta detalicznego.
Na szczęście zainstalowanie takiego urządzenia w lokalu nie jest trudne. Można w tym celu skorzystać z inicjatyw, takich jak Program Polska Bezgotówkowa. Gwarantuje on możliwość uzyskania przez małe i średnie przedsiębiorstwa terminala płatniczego bez ponoszenia opłat za jego instalację. Dodatkowo uczestnicy Programu mogą wykorzystywać do celów biznesowych terminal do płatności kartą bez żadnych opłat przez okres 12 miesięcy lub do czasu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tysięcy. Z Programu mogą skorzystać firmy, które nie miały terminala przez ostatnie 12 miesięcy.
Program to wyciągnięcie pomocnej ręki w kierunku przedsiębiorców, którzy chcą postawić na wygodę, innowację i bezpieczeństwo. Jeśli chcesz dołączyć do Programu Polska Bezgotówkowa, wypełnij formularz kontaktowy na stronie PolCard.pl.
Program Polska Bezgotówkowa powstał z inicjatywy wydawców kart płatniczych i agentów rozliczeniowych we współpracy z sektorem publicznym oraz Związkiem Banków Polskich. Trwa od kilku lat i cieszy się dużą popularnością.
* Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/. Dostęp: 24.08.2023.
** 75% respondentów: Płatności bezgotówkowe ułatwiają podróżowanie po świecie! Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/75-respondentow-platnosci-bezgotowkowe-ulatwiaja-podrozowanie-po-swiecie/. Dostęp: 24.08.2023.
Aktualności z gminy Swarzędz i okolic znajdziecie TUTAJ.